Föreläsning med dr Annika Dahlqvist i Motala

Idag så begav det sig, föreläsningen med dr Dahlqvist.
Jag har sett fram emot att gå på denna och är sååå glad att planerna gick som förväntat.
Jag har väl mer eller mindre varit intresserad av kost ur hälsosynpunkt ganska länge men framförallt sedan sensommaren förra året.
Jag började då äta enligt Atkins, som har en lågkolhydrat inriktad kost. Jag har sedan läst in mig lite på andra "dieter" så som GI och kanske mest LCHF (low carb high fat). Jag äter idag väldigt lite kolhydrater. Ingen  pasta, ris, potatis, socker eller spannmål finns i min kost. Utan jag lever på proteiner, grönsaker och fett. Och jag mår bra!!

Men nu till föreläsningen


Denna kvinna har så mycket entusiasm och engagemang i det hon förespråkar.
Hon berättar om vår mathistoria och evulutionen till den människa vi är idag. Hon berättar om hur livsmedelsindustrin påverkar hur och vad vi äter och vad som ska rekomenderas av etablisimanget (typ socialstyrelsen) Hon berättar om den felaktiga kost som diabetiker, både typ 1 och 2 blir rekommenderade ( Varför äta stärkelserik mat när det är det man är överkänslig mot???). Hon berättar om sin egen mathistoria, som jojobantare, viktuppgång utan kontroll, fibromylagi och dålig mage. Hon berättar om studier som visar att lågt fettintag inte främjar viktnedgång utan att lågt kolhydratintag främjar detta bättre, Hon berättar om att fett (naturliga fetter, mättade fetter) och kolestrol inte är farligt för hälsan. Hon berättar att med lågt fettintag har kurvan med feta människor i världen ökat lavinartat. Hon berättade att frukt innehåller lika mycket socker som saft och läsk.

På föreläsningen gav hon även kostråd på vad som ska undvikas (kolhydrater, margarin och tillsatser) och vad som kan ätas (kött, fisk mejeriproduker och grönsaker. Naturlig mat) 

Det var ett par fullspäckade timmar som hon pratade och det var mycket intressant. För mig verkade det som att publiken fick sig en och annan tankeställare. Mycket av vad Annika pratade om har jag läst mig till på hennes blogg ( se länk) och även på andra bloggar så som Kostdoktorn, Gi-anna mfl.

Jag kommer själv inte att gå tillbaka till att äta massor med kolhydrater. Jag ser ingen anledning. Jag känner att jag mår bra. Jag känner mig piggare, orkar mer och är jämnare i humöret.
Jag ska nu introdusera min mamma på detta och se hur det påverkar hennes hälsa.

Om jag kunde skulle jag vilja hjälpa andra med. Det är inte så svårt att lära sig detta sätt att äta. Man behöver inte räkna kalorier eller läsa tabeller. Man behöver inte gå hungrig. Man tappar kilon. Man orkar mer. Man får äta gott.



Det finast som finns är nyttig information som främjar hälsan


Kommentarer
Postat av: Fia

Härligt att föreläsningen gav så mycket gott, du är duktig. Roligt att du hittat en form som fungerar för dig och vad spännande att få se hur din mamma kommer att må med den här kosten. Kram och ha en underbar dag.

2009-01-28 @ 09:25:52
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0