2:a chansen

Nu har jag sovit och jag tror att chocken har lagt sig =)
Satt ju som klistrad igår kväll framför Melodifestivalen. Det var ju 2:a chansen omgång och internationella juryns val dags. Nu känner man ju igen låtarna lite dels för att man hört dem tidigare i festivalen och dels för att de har fått spela dem på radion. Man lyssnar ju in sig lite på låtarna och får sina favoriter.

Mina favoriter i 2:a chansen var Higher med piloterna (en riktig 80-tals dänga som faller mig i smaken och som tar tankarna tillbaka till superfilmen TopGun) och Moving on med Sarah (vilken otrolig röst hon har). Andra som jag tycker var bra var BWO (som jag tror har en låt som kommer att slå iallafall) och Amy (vilken otrolig energi hon har)
Jag får väl var glad för att en av mina låtar iallafall kom till finalen. Även om jag känner mig lite besviken på att inte Higher kom dit med.
 
Och nu till chocken!
Snälla snälla gick vidare till Globen!!
Visst kan jag hålla med om att Caroline har en egen och unik stil. Hennes styling under festivalen med turkosa stövlar, nagellack och ögonskugga tillsammans med den vita enkla klänningen  ser ju verkligen enkelt ut men lite spejsat.
Hennes inlevelse när hon sjunger låten är ju enorm. Eftersom, som jag förstår, hon har skrivit låten tillsammas med sin partner så far ju tankarna till hur vida låten är självupplevd eller inte?!?!
MEN är låten verkligen Melodifestival matrial???
Dock skulle det inte förvåna mig så mycket om hon kommer topp fem i Globen.

O sen kommer då den internationella juryns val.
De fick ju inte välja Sarah eller Caroline. Så då återstod ju Amy och Sofia. Jag har sagt det förut och jag säger det igen;
Jag måste ha otroligt dålig musiksmak! Var ju helt övertygad om att Amy skulle gå vidare men icke sa nicke....

Sen måste jag även spy lite galla över alla dessa dueller. Det känns bara för mycket.
Tänker också på artisterna Det måste ju vara otroligt svårt att ladda om. Att kunna leverera minst lika bra två gånger under bara ett par timmar. Visserligen är dom ju proffs och det är deras jobb att kunna detta men ändå...
Sen kan jag inte låta bli att tro att folk som tittar inte orkar med att rösta sådär mycket. Jag har iallafall tröttnat.

Tänk att ett program kan röra upp så mycket känslor och tankar.
Läste häromdagen i en tidning om att "bli på bättre humör" och att man ska ställa sig frågan innan man klagar på nått: Hur stort är det här problemet om tre veckor, tre månader och tre år?
Ur detta perspektiv känns Melodifestivalen inte särskilt relevant...
Men i samma andetag så är det rätt roligt att ha en åsikt om något som hela Sverige har på sina läppar i dessa festivaltider. =)

Det finaste som finns är en egen åsikt



Kommentarer
Postat av: Marie

Ja tänk så olika man kan tycka och tänk så mycket känslor MF kan röra upp... samtidigt som nog ingen skulle erkänna att de egentligen bryr sig.

Själv gör jag tummen ner för Star Pilots och även för BWO som ju brukar göra bättre ifrån sig än detta. Sarah är ingen favorit och jag är mer förvånad/chockad över att inte Lili & Sussie gick vidare, det borde de gjort redan i första tävlingen. Den som kan sitta still till den låten måste vara stelopererad ;)

Och så Caroline, kära Caroline. Kan hålla med om att låten inte är en traditionell MF-låt men vad är det längre. Skulle jag ringt och röstat igår så ja, då hade Caroline fått min röst! Hennes Joplin-skiva går varm här hemma och kunde inte Charlottes maffiga Hero placera oss förra året, ja vad ska då kunna placera oss?

Må gott!

2009-03-08 @ 13:11:03
Postat av: Sofie

Det var en minst sagt spännande omgång och otippade resultat. Ska bli otroligt spännande att se hur det går i Globen, men jag kommer liksom du att sakna piloterna, gillade den låten. Ha en skön söndag, kramar Fia

2009-03-08 @ 13:58:16
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0