Earth Hour



Nästa vecka infaller Earth Hour. Och där känner jag att jag vill bidra Det är ju en så lätt sak att göra och stänga ner allt eller iallafall det mesta. Blir en annorlunda lördagkväll.
Jag börjar fundera på något jag skrivit tidigare. Hur gör denna situation skillnad om tre veckor, tre månader och tre år. Jag tror att i det långa loppet gör denna timme mer inverkan än vad ett avsnitt av Robinsson (som då sänds nästa lördag igen) gör i helheten. Det är vad jag vill tro iallafall.
Och här finns det ju fler aspekter på det hela, många fler än de jag skriver här men detta var första tankarna.
Dels att vi då sparar elförbrukning och pengar. Det är nog något vi borde fundera på oftare, att spara på elförbrukningen och då inte bara i eget penningvinst utan för  helheten. Tänk bara på allt vi måste ha el till för att vår vardag ska kunna fungera och vara bekväm. 
Dels att det är en häftig grej att veta att större delen av världen gör detta samtidigt. Eller ja under ett dygn, då tanken är att hela världen gör det kl 20.30 lokal tid. Att det är massor med människor  och även företag världen över som vill ställa upp på detta.
Men också dels för att vi som familjer kommer ifrån dumburken och datorn och kan göra nått annat tillsammans. På kvällarna är det så lätt att hamna framför TVn och bara ha kvantitetstid utan kvalitet. Att man bara finns i närheten av varandra utan att umgås och prata.


Det finast som finns är ettgemensamt världsengagemang för att rädda våran jord.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Ett bra initiativ, självklart att man ställer upp och även på andra tider lite då och då. Kram

2009-03-21 @ 23:16:02
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/
Postat av: Johanna och Stina

ich jag jobbar kvällspasset på hotellet då, är inte så sugen på att sitta i en kolsvart lobby! Får man fuska?!

2009-03-23 @ 22:09:30
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: SOMMARUNGARNA!

Godmorgon sötis!

Har du sovit gott? Ha en helt underbar dag!

KRAMAR'!

2009-03-26 @ 10:46:02
URL: http://sommarungarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0