Socker...

Fick igår en länk av den goa Anna på Facebook till en kvinna som jobbar med beroende. Vad jag fattar så är det alla sorters beroende men framförallt beroendet av socker. Mer och mer forskning visar på att socker påverkar oss som en drog. Och som de olika individer vi är påverkas vi olika av sockret. En del är sockerkänsligare och påverkas mer än andra. Tar er gärna tiden och läs under Hjärnas biokemi 

Efter det att jag läst denna artikel så började jag fundera...
Har ju varit lite låg ett tag och saker och ting har påverkat mig mer än det brukar göra. Visserligen brukar jag bli lägre på hösten för jag tycker verkligen inte om mörker och kyla även om det är en hög mysfaktor i mörkret och att kunna tända massa ljus. Men tänker jag till så har både förra hösten och denna hösten varit mer av tillfälliga svackor och inte längre perioder där man grottat in sig halva hösten och vintern.

Kan det vara så att nu en period har jag intagit lite mer kolhydrater än jag gjort förut. Jag har smakat på mitt hemlagade bröd och det har varit en del festande på helgerna. Har försökt att hålla mig till rödvin som har lägre kolhydrathalt men visst har det slunkit ner en och annan drink som då består av läsk... Har även smakat lite vanlig choklad med låg kakaoinnehåll och inte 85% som jag brukar.

Kan det vara så lätt att jag är så sockerkänslig, att dessa kolhydrater påverkar mig så mycket att jag inte bara känner av blodsockersvängningarna, då menar jag humörsvängningarna man får av lågt och högt blodsocker, 
utan att detta även påverkar min sinnesstämning över lag?

Har inte själv kunskap att svara på detta. Men visst ger "hjärnas biokemi" en tankeställae!?!

Det finaste som finns är en aldrig sinande flod av ny kunskap

Kommentarer
Postat av: Fia

Hmm, kosten tar upp många tankar.. Det är ett mysterium. Kram kram

2009-11-10 @ 08:57:37
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/
Postat av: Anna D

Oj vad du har skrivit mycket de senaste dagarna!! Jag håller med helt och hållet om den där kosten du äter. Det är svårare än man tror att hålla sej från kolhydraterna! Själv äter jag lite långsamma sådana i form av tex hel bulgur, råris och sånt, men jag behöver det! Man mår ju, som du sa, bäst av att äta det man mår bra av!! Jag hejar på dej!! Kraaaaaam!!

2009-11-10 @ 18:51:48
URL: http://www.123minsida.se/landroverligan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0