Vad äter du då?

Detta är en fråga jag får ofta när jag berättar att jag inte äter kolhydrater.
Visst är den befogad. För de flesta känns det inte som mat om man inte äter potatis, ris eller pasta till maten. Precis som allt annat här i livet handlar det om vanor och förallandel ovanor.
Svaret på frågan är egentilgen ganska enkelt Jag äter som alla andra men utan dessa tillbehör Och JA jag blir mätt. Mycket tack vare att jag istället ökar fetmängden lite, alltså äter en god sås gjord på creme fraiche eller grädde. Fett mättar och gör att man håller sig mätt. Och nej man blir inte fet av fett, eller tror du att man blir grön av grönsaker med? =)

Blir inte det enformigt kan då följdfrågan bli. Svaret är: Inte enformigare än vad någon annan äter.
Hur många av er varierar er frukost varje dag? Tänker man efter så äter vi i stort sett samma frukost varje morgon. Är inte det enformigt? Eller känns det inte ganska bekvämt.
Är det inte enformigt att jämt äta potatis, ris eller pasta? Jag äter grönsker istället, varma, kalla och i alla andra former, och ser det som mitt tillbehör. Jag behöver inte känna att jag "unnar" mig en god fet sås. Jag behöver en god fet sås, för att hålla mig mätt och må bra. Och precis som alla andra varierar jag mig med kött, fisk och kyckling.

Jag säger inte att mitt sätt och äta är rätt för alla Men det är rätt för mig Jag mår jättebra av att hålla nere på kolhydraterna.  Jag är piggare och orkar mer, är mindre sjuk (har inte varit ordenligt förkyld på över ett år, pepper peppar) bra blodvärden och normalt kolestrolvärde.
En del kanske måste äta lite mer kolhydrater än jag för att må bra, en del kanske måste äta mindre....
Men jag är helt övertygad om att alla skulle må bättre av att dra ner på kolhydraterna! Och framförallt dra ner på de raffinerade produkterna så som socker och mjölproduker!

Det här vart iallafall dagens middag:
Lövbiff men isbergssallad och röd paprika till det dragonkryddad creme fraiche




Det finaste som finns är kost som du mår bra av.


Kommentarer
Postat av: Fia

Och jag som känt dig länge kan verkligen se skillnaden. Du är alltid så pigg och gör saker som du aldrig skulle gjort för ett par år sedan och du har orken... Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag är impad av min härliga vän. Stor kram till dig från mig. Snart syns vi, jag längtar..

2009-11-08 @ 22:05:03
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/
Postat av: Anna

En jätte bra kost som verkligen gör att man blir piggare o slipper humör svängningar..

Jag försöker äta som du så gott jag kan=)

Stor kram

2009-11-08 @ 23:10:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0