Kryssningsrapport

Nu har jag återhämtat mig efter kryssningen och tänkte berätta om vårt äventyr

I måndags var det ju dags för vårt lilla äventyr innan skolan och vardagen började igen. Alla tre såg fram emot denna tur. Vi tog en lugn morgon och fm. Barnen räknade ut att vi behövde åka runt ett för att kunna ta det lugnt och för att jag, om jag behövde, kunde stanna och vila lite (hade ju haft lite lite feber på kvällen och nu på morgonen) Omtänksamma barn har man ju verkligen =). Fixade och donade det sista Som vanligt var man lite tidsopimist och tiden räckte inte riktigt till alla ärenden som jag hade tänkt innan men det var ingen katastrof.

Ut till bilen och borsta av snö och skarpa lite rutor Var duktig och kollade oljan och fyllde på lite grann. For förbi Maxi och köpte lite färdkost, chips och lite godis till barnen och en flaska vatten till mig. O iväg vi var. Började med att lyssna lite på "Flugornas Herre" och allt flöt på jättebra.

När vi i skymningen börjar närma oss Södertälje tycker jag att en del bilister beter sig lite annorlunda. De snabblinkar precis innan de ska köra om mig på motorvägen. Konstigt tycker jag Hmmm Är det något som är fel??? Vid en avfart strax innan Stockholm så kör en bilist om mig och på avfarten lutar han sig ut genom sitt fönster och pekar frenitiskt  Hmmmmm något är fel!!  Kör in på första bästa mack och kollar bilen på utsidan. JAG HAR INGA LYSEN varken fram eller bak. Inte undra på att folk blinkat. Tur i oturen så är det ju i skymningen och uppe i Stockholm är det ju gott om trafikbelysning så att man syns ju ändå.

I min goda tro går jag iallafall in på macken och frågar om det finns nån som kan hjälpa mig. "NÄÄÄÄ Vi kan inget sånt här. Men det kan ju vara en säkring". Kan jag få köpa säkringar av er då så att jag kan byta själv??  "NÄÄÄ vi säljer inte säkringar!"  ??? Dagens mackar är inte vad de brukade vara SUCK. Fick iallafall tips om Segeltorp där finns massor med bilfirmor och verkstäder. Åker vidare och håller tummarna. Ser en skylt med "verkstad" och kör in. Visar sig vara BILIA som bara servar Volvo Renult och nått mer och föresten så har alla servicetekniker gått hem kl 16. Klockan var 16.05. Kunde iallafall köpa min några säkringar och förhöra mig om hur man ser på en säkring om den är trasig eller inte. Ut till bilen och kolla Gick igenom varenda j-la säkring och ingen var trasig! 

Hmmm Tar reda på att det finns ett par verkstäder i närheten och vi far för att leta. Barnen börjar nu bli lite nervösa på att vi inte ska hinna med båten Men det är lungt!! Vi har gott och tid. Vi tar bara en kortis bort och kollar om det finns nån som kan hjälpa oss. Hittar en Mekonomen bilverkstad. Yes! Hittar en kille och frågar snällt om han kan hjälpa mig. "Nääää Fan vi stänger om en kvart (kl är 16.45) Måste köra in bilarna i garaget vet du Kan inte börja rota elfel så här dags" GRRRR säger Angelica tyst Barnen tycker att killen ser ut som en varulv hahahaha. Sen gör de om reklamlåten för Mekonomen, byter ut lättare mot svårare hihihi Vi skrattar lite mitt i allt.

Ta iallafall beslutet att åka till båten och skjuta upp problemet till morgondagen och hemresan Det var ju inte mycket vi kunde göra så dags iallafall. Brukar aldrig vara nervös och tycka att det är konstigt att köra i Stockholm annars, det är en bra rytm i Stockholmstrafiken, men denna gång var det lite olustigt Visserligen är det ljust med alla lampor men iallafall tänk om nån inte ser mig och kör in i mig hmmmm Denna olust känsla var iallfall så stark att jag missade att svänga ner i södra länken tunneln som skulle ha tagit oss i stort sett direkt till båthamnen. Så det blev istället att köra via Stadshuset och Slussen men det gick det med Kan ju den vägen med men som sagt...

Halv sex var vi framme iallafall och parkerade bilen, tog vår packning och gick in på terminalen. Till barnens och min glädje blev vi uppgraderade till att ha bokat en innerhytt istället fick en ytterhytt. Sen var det bara att kliva ombord på båten. Barnen var hur ivriga som helst och eftersom vi var ombord ganska sent dröjde det inte länge innan båten la ut och spelautomaterna öppnade. Barnen fick gå iväg en sväng själva Jag kände att jag behövde frächa till mig och andas ut lite =). En timme senare var det dags att gå o äta buffén. Som alltid mycket och faktiskt god mat. Barnen gick på det varma med en gång medan jag tog för mig av sill och lax i många olika former. Mer mat och dricka blev det och sedan dessert. Vi åt och Zebbe kände att han håll på att spicka. De var så duktiga och vi satt en stund och smälte maten innan det var dags att åter gå o kolla aktiviteterna
Det var disco på gång men ingen av dem kände att de hade lust. Automaterna och Pirate treasure hägrade. De vann en del och förlorade en del Var en sväng på Fun Club för en drink och lite musikunderhållning av Wahlströms. Men vid elva sa mamma stopp och läggdags.

Klockan klämtade vid halv nio på morgonen, trodde vi men hon var bara halv åtta, för att gå och äta frukost. Mumsigt och konstigt att man kan äta så mycket igen fast man åt så mycket kvällen innan. Måste säga att vi hade supertur med att vi tog lite fel på klockan När vi lämnade så var det kö ända bort till fiskrestaurangen!, alltså en dryg tredjedel av båtens längd. Hade vi ju inte orkat med kan jag säga.

Lite mer spelande, en sväng i Tax Freen (eller taxscreen, som Benja säger) innan det var dags för barnen att titta på bio. Det var "Úpp" som visades. YES en och en halv timme till mig! Gick ner och vilade en halvtimme och tog sedan med mig min bok till ett fönsterbord där jag njöt av utsikten och lugnet av att läsa boken. Det var ljuvligt att sitta där och titta ut på skärgården som i sakta mak flöt förbi och så gjorde även resten av båtresan. =)

Hemresa eller inte???
Hade ju under måndagskvällen tagit kontakt med min klippa till vän i Stockholm för att höra om han kunde hjälpa mig med en lösning på mitt lysproblem. Och naturligtvis som alltid finns han där när jag behöver honom. Det var ju inte rikigt rätt dag att försöka få bilen lagad, dan före röd dag och så, men en underbar familj och vänner till honom, och även till mig när jag bodde i Stockhom, åtog sig att kolla upp vad som kunde vara fel.

Konstigt nog kände jag igen det mesta av vägen ut till familjen N, vilka jag inte hälsat på hos på minst sex år. Men det är alltid lika hemtrevligt att komma dit. Fika och uppdatering på vardagen innan pappa MN började kolla på min bil. En mycket händig karl som då naturligtvis hittade felet men tyvärr inte kunde laga helt. Men jag fick iallafall lyse fram och ett bak  =) Benjamin var eld och lågor och hjälpte till med vad han kunde. Plus att han bar både ved och var eldvakt =) Vi tog iallafall beslutet att stanna natten i Stockholm och åka hem under onsdagen i dagsljuset omifall....
Vi bjöds på en härlig korvstroganof innan klippan M kom och hämtade mig och barnen för övernattning. Han bor ganska centralt men inte stort. På 30 kvm fick vi iallafall plats och sov gott en natt till barnens stora förtjusning De tycker så mycket om farbror.

Hemfärden gick utan protester från någon, varken lyse eller barn =) Brunch intogs från en Statoil, inte den bästa för mig men barnen var nöjda. De åt pizza och varm macka.

Allt som allt hade vi en jättehärlig resa. Vi har alla tre njutit och glatts åt denna kryssning samt extra Stockholmsvistelse. Jag hoppas att vi i sommar kan ta en enkom Stockholmsresa och njuta av denna stad och all dess utbud. Barnen vill se Globen, Gröna Lund och allt annat. Zebbe vill se om det finns vanliga hus i Stockholm och inte bara höghus ;-) Benj vill träffa pappa MN igen.

Det finaste som finns är när verkligheten blir minst lika bra som förväntningarna var.

(Lägger in lite bilder senare i detta inlägg)


Kommentarer
Postat av: Lotta

Ni är allt på äventyr ni;-) Skönt att det blev en lyckad resa trots allt! Kram

2010-01-07 @ 16:52:18
Postat av: A

Vilken härlig berättelse du har skrivit och vad mycket ni hann med!! En resa till enbart Stockholm låter som en god ide' tycker jag, har ju svärfar i Södertälje, så vi gör det allt emellanåt.

Har ny blogg nu. Kram A

2010-01-07 @ 16:53:41
URL: http://kavril.bloggproffs.se
Postat av: Sofie

Ja, jisses vilken resa det blev.. Lite ruggigt med bilen utan lysen, men tur att det slutade gott. Kan se grabbsen framför spelautomaterna ;-)

Kramar till fina du..

2010-01-07 @ 19:32:03
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0